De beste mindfulness-apps voor zorgverleners

De beste mindfulness-apps voor zorgverleners vind je hier! ‘Een groot deel van mijn dag breng ik op kantoor door, achter een toetsenbord, muis en scherm. Een aantal jaren geleden merkte ik de onrust die dit veroorzaakte en ben ik op zoek gegaan naar apps om dit om te keren. Ik ben geen zorgprofessional, maar ik heb wel zorg voor mijn eigen lichaam en geest. Na meerdere apps te hebben getest deel ik graag mijn favoriete twee met jullie.’

Over Ramon

Ramon (33) werkt als Operationeel Directeur bij Spoedkracht.  Om zijn werk zo goed mogelijk te doen, vindt Ramon fysieke en mentale gezondheid heel belangrijk. Voor zichzelf, maar vooral ook voor alle Spoedkrachten. Ramon schrijft zo en nu dan blogs over deze onderwerpen, om jou als Spoedkracht te voorzien van tips & tricks om gezond en blij te blijven. Contact met Ramon? Mail dan naar ramon@spoedkracht.nl. 

Calm

Zodra je de app opent verschijnen de woorden take a deep breath, wat gelijk rust geeft. De naam van de app vind ik persoonlijk ook heel fijn. Je begint altijd op de For you pagina, waar je vriendelijk wordt begroet en kunt kiezen uit jouw Daily Calm, je favoriete oefeningen, slaapverhalen en meer. De app heeft daarnaast een ontzettend groot aanbod van meditaties met verschillende doelen: slapen, angst, stress, werk, innerlijke rust, focus, etc. Mocht je nog niet zo geoefend zijn. dan heb je ook voldoende meditaties voor beginners waarmee je de eerste tijd prima uit de voeten kunt. Verder zijn er loopmeditaties, lichaamsscans, masterclasses en slaapverhalen – waarvan  één is ingesproken door acteur Matthew – The Voice – McConaughey.

Headspace

Het leuke van Headspace zijn de mooie illustraties en  beeldende verhalen waarin ze je precies uitleggen hoe de app werkt en je tot ontspanning komt. Zo leggen ze jouw geestelijke gesteldheid bijvoorbeeld uit aan de hand van een drukke weg met auto’s die staan voor jouw gedachten en gevoelens. We kunnen hier van de zijlijn naar kijken of er als een kip zonder kop achteraan rennen. Je raadt het al; doorgaans doen we het laatste en dat zorgt voor veel onrust. Naast deze metaforische animatie zijn er veel meer beeldende voorbeelden, om jou op heel toegankelijke manier kennis te laten maken met mindfullness. De makers omschrijven hun app zelf als “your gym membership for the mind” en geloven dat je geest een spier is dat net zoveel aandacht verdient als bijvoorbeeld je biceps. Naast oefeningen om je gedachten uit te zetten, of beter gezegd te kunnen laten gaan, biedt de app je ook muziek en geluiden om beter in slaap te komen.

Persoonlijk vind ik de 10 dagen cursus van Headspace heel fijn om kennis te maken met mediteren. Deze 10 stappen vind je in de gratis variant van de app. Calm werkte voor mij beter naar mate ik meer ervaring kreeg. Maar het beste werken ze naast elkaar, zoals ik het zelf ook nog steeds gebruik.

Rustig beginnen met mediteren? Download de Calm-app.
– Apple iOS
– Android

Spreekt Headspace je meer aan? Download hem hier. 
– Apple iOS
– Android